fredag 24 september 2010

Rallymix -Den nya hundsporten!

I våras gick jag och Deus på kurs igen för första gången på något år. Vi hade gått alla kurser som fanns där vi brukade gå på kurs när jag hörde talas om Rallymix. Det skulle vara en ny hundsport där man fick poäng för att man hade roligt med hunden och där man samarbetade fram lydnaden. Det lät helt fantastiskt, och var ännu bättre!

Rallymixen är framtagen av Natasja och Malvina på Hundens Utbildningsakademi som tyckte att Rallylydnaden behövde utvecklas och förnyas. Grunden är liknande, man går en bana markerad med skyltar som talar om vilka moment man ska göra vid skyltarna men upplägget skiljer sig ändå en hel del. Rallymix är precis som namnet antyder en mix av en massa olika hundsporter. Lydnad varvas med trix och konster från Freestyle, hinder från Agility och en massa vardagslydnad. Det går att träna helt utan ambitioner men det går även utmärkt att tävla i sporten. Det finns sex klasser att tävla i, med start i Träningsklass upp till Elitklass (det krävs tre godkända resultat i en klass för att flytta upp till nästa). Varje bana har 15-21 skyltar och 3-5 av dessa är så kallade belöningsskyltar. Om man tävlar så betygssätts alla skyltar på banan men belöningsskyltarna ger dubbla poäng och det ger en tydlig beskrivning av vad Rallymix handlar om. Det ska vara roligt att träna och tävla och det ska synas att ni har kul!

När jag skriver om det kan jag själv tycka att det låter som att man bara går ut på en gräsmatta och leker med sin hund och även om det är själva tanken, att man ska ha roligt så är det bra mycket svårare än så. Rallymix är lätt att komma igång med men det kan bli riktigt svårt om man vill och det vill man med största sannolikhet för det är så roligt att se hunden utvecklas!
Tanken är att man ska kunna variera mycket och fortsätta utvecklas tillsammans även om man tränat ett tag. Rallymix är konstruerat så att det ska tilltala både tävlingsfreaks, nybörjare som vill lära hunden en bra vardagslydnad och folk som bara vill hitta på något kul med sin hund. Variationen i skyltarna (som kan signalera allt från ”övergångsställe” till ”ligg fot” och ”hälsa”) gör att man inte slipper undan något moment utan man måste verkligen arbeta varierat och lära sin hund alla de saker som skyltarna tar upp. Samtidigt är kontakten och samarbetet viktigt (och en av de saker som betygssätts i tävling) så man kan inte fuska och dra hunden dit den ska vara. Den måste verkligen lära sig de olika momenten. Detta ger en stabil grund för hunden, ett slipat samarbete och en varierad aktivering. Även belöningsskyltarna ger variation och de finns som ”Belöning: Mys”, ”Lek”, ”Godis”, ”Röst” och ”Valfri”. Tanken är att man ska lära sig belöna sin hund på många olika sätt för ju fler belöningsmöjligheter vi har -desto lättare och roligare är det att träna!

Till skillnad från andra hundsporter där många gånger konstiga krav stänger ute vissa hundar är Rallymix en sport för alla. Alla ska kunna delta oavsett ålder, ras (även blandraser är hjärtligt välkomna att tävla!) och eventuellt handikapp. På det stora hela känns det som ett välbehövligt initiativ som jag tror många kommer ha stor glädje av. Det är en genomtänkt sport som är oerhört logisk, praktiskt tillämpbar i vardagen och inte minst rolig för både hund och människa. Jag är ett levande bevis för allt guld jag precis öst över Rallymix. Jag var fram tills kursens sista tillfälle helt övertygad om att jag aldrig någonsin skulle delta i en hundtävling, än mindre tycka om det. Men det var riktigt roligt och nu är jag hooked!

Jag har utbildat mig till Rallymixinstruktör och håller i höst min första kurs. Kolla Hundharmoni -Rallymix för mer information och anmälan. Mer info om Rallymix hittar du på Rallymix.se och Hundens Utbildningsakademi.

1 kommentar:

  1. Jag förstår inte att allt just nu ska handla om vem som kommer på nyast och bäst, är det någon hipster tävling inom hundsport eller vad är det frågan om?
    Nu när ÄNTLIGEN rallylydnad har blivit officiellt så kommer folk och gör en precis kopia med ''belöningsskyltar''.

    Rallylydnad är redan från början menat med att vara possitivt och glatt, i hela grunden även i tävlingssyftet.
    Så när snack går om ''Rallymix'' får det Rallylydnad att låta som som stela gråa tävlingslydnaden.
    Rallylydnad var menat att bli en lättare och gladare variant av tävlingslydnaden.

    Rallylydnaden innehåller redan trix som ''snurra under gång'' och andra lustigheter och det kommer mer.
    Vi har hopphinder inkluderade med vissa skyltar också.

    Man får även belöna hunden hur mycket man vill under tävling, men bara med rösten.
    Säger man något som uppfattas för hunden negativt, får man avdrag.


    Det här med att fortsätta göra nya småsporter och inte vara tacksam över att äntligen en ny gladare variant av hundsport REDAN har blivit officiell, det förstår jag inte.

    SvaraRadera