onsdag 22 juni 2011

Välkommen till Malmö Hundkamrater!

Igår var jag och YipYap på promenad med Malmö Hundkamrater och jag kunde glatt konstatera att jag hade en inte så rädd valp i kopplet. YipYap var glad och ivrig och inte alls rädd som han var tidigare i månaden. Han lekte med mig, skramlade med saker, ville hälsa på folk och fä och jag har sällan varit så lycklig. Jag har fokuserat mycket på att få honom att trivas i stan och att inte vilja fly så fort något obehagligt händer. Rundorna med Malmö Hundkamrater har varit helt fantastiska, jag och YipYap har lekt oss fram genom stan, i sällskap av trevliga hundar och deras människor.
Malmö Hundkamrater är ett initiativ som en vän till mig drog igång i vintras och som jag försökt engagera mig i så mycket jag hunnit. Tanken var att skapa ett promenadsällskap för folk som tränar med schyssta metoder och att promenaderna skulle bli en återkommande, spontan aktivitet som folk kunde gå på utan att det skulle krävas en massa planering och stök. Vi har haft en fast tid och plats och sen har det varit upp till folk att dyka upp. Ibland har det varit noll hundar på rundan, ibland en massa. Promenaden är allas ansvar och inte ett initiativ som några få ska hålla igång. Vår tanke har alltid varit att folk ska kunna gå dit när de ändå går sin kvällsrunda, är det någon där får man sällskap och bra träning. Syftet med promenaderna har alltid varit olika för varje ekipage.
Vissa behöver träna hundmötesproblematik, vissa behöver lära sin glada, spralliga hund att vara lugn med andra hundar och andra vill mest träffa schysst folk och få sällskap och träningstips på rundorna. Oavsett så tror jag att gruppen fyller en väldigt viktig funktion och jag tycker alla hundar verkar trivas och utvecklas fint av att gå ihop på det här sättet. Det är lugnt, trevligt och framförallt kontrollerat. Vi börjar alltid på en öppen plats, så att alla kan anpassa avståndet utifrån vad deras hund klarar. Deltagarna klickar (om de har den goda vanan) och belönar när deras hund ser lugnt på de andra hundarna. När alla verkar redo tar någon som känner sig manad täten och folk följer efter på det avstånd som passar dem. När hundarna börjar vänja sig vid de andra minskar deltagarna successivt avståndet och kommer närmare de varandra. Ofta går det väldigt snabbt och hundarna vänjer sig vid hur det fungerar och vad de kan förvänta sig. När jag deltagit med Deus, min rottis som haft en rätt allvarlig hundmötesproblematik har vi kunnat gå bredvid helt okända hundar, med slakt koppel redan i mitten av första promenaden. Han har sett lugn och trygg ut och jag har kunnat prata med de andra deltagarna och känna mig avslappnad.

Det här är inte magi, eller mystiska energier utan att hundarna lär sig hantera situationen och trivas med den. De börjar se de andra hundarna som en chans till belöning och samarbete med husse/matte och jag märker att beteendet rätt snabbt generaliseras även utanför de organiserade hundpromenaderna. Så länge man ligger under hundens stresströskel och ser till att den klarar av det, tänker själv och inte reagerar på de andra hundarna genom att skälla, dra eller bli rädd kommer hundens association att förändras och beteendet utvecklas i positiv riktning. Motbetingning och positiv förstärkning är fantastiskt effektivt om man tränar rätt! Jag älskar Malmö Hundkamrater som fenomen och igår efter rundan pratade jag med några av de andra om att styra upp det och ta det till en ny nivå. Hittills har vi huserat på Facebook och gruppen har utvecklats till att bli något som den kanske inte riktigt var tänkt att vara från början. Det är väldigt mycket intressanta diskussioner och folk tipsar varandra om bra selar, trevliga hundkurser och artiklar på internet, men det promeneras för lite för vår smak. Vi bestämde oss för att strukturera upp gruppen lite, att sätta fasta tider igen, att arrangera en kickoff med grill och lättsam träning för de som vill och vi ska också göra en hemsida och lite infomaterial. Vår förhoppning har alltid varit att promenaderna ska vara självgående (hehe) och att de ska spridas till resten av landet. Det blir höstens projekt!

Med på rundan igår var inte mindre än sju hundar: Hassel, whippet, Thelma, pitbull, Donna, amstaff/jack russel, Oddi, cockerspaniel, Snarf, miniaussie, Cappy, bordercolliemix och lille YipYap, bordercollie. Ett riktigt fint gäng! Jag var extra peppad, lekte och busade, tränade platsliggning och inkallning med YipYap i en park vi gick förbi och trots att han drog mellan varven var jag glad. För han drog för att han va peppad, inte för att han va skraj och stressad. När vi satte oss ner och pratade planer efter rundan la sig lille rastlöse ner och sov vid mina fötter. Lyckan var total!

Om du känner att du vill gå en runda med Malmö Hundkamrater och vara med i gemenskapen så gå med i gruppen på Facebook. Om du bor nån annanstans och vill dra igång en Hundkamraternagrupp så kontakta oss på malmohk@gmail.com. Det går också bra att dyka upp på en runda och hoppas att någon är där. Du behöver inte känna någon särskild eller kunna så mycket om hundträning egentligen. Vi är till för alla som vill göra nåt roligt med hundarna. Undrar du något så fråga, det finns en massa bra kunskap som folk gärna delar med sig av!

På rundorna med gruppen gäller följande förhållningsregler:
-Hårda ord och korrigeringar är strängt förbjudet. Förutom att det är kasst ur hundträningssynpunkt, taskigt mot hunden och trist för en själv att hålla på och bråka med sin bästis så riskerar det att förstöra promenaderna. Det är inte bara hunden i kopplet som påverkas av korrigeringar och obehag utan de andra hundarna störs också. Vi vill ha lugn och ro på rundorna, för att alla ska känna sig trygga!
-Läs beskrivningar av de andra hundarna. Du hittar dem i högerfältet i Facebookgruppen. Presentera hemskt gärna din hund också så alla vet hur de ska bete sig och om det är något särskilt ni tränar på.
-Håll avståndet. Vi utgår alltid från att alla ekipage behöver space, oavsett om hunden i kopplet älskar andra hundar eller tycker de är lite läskiga. För att träningen ska vara effektiv måste hunden kunna jobba ihop med den som håller i kopplet. Se till att din hund trivs och självmant söker kontakt med dig!
-Belöna din hund när den gör rätt. Din hund kommer att ta kontakt med dig och gå fint i kopplet emellan varven, se till att uppmärksamma och förstärka de beteendena!
-Sist men inte minst: HA ROLIGT! Promenaderna ska vara till för att föra dig och din hund närmare varann och att ni ska utvecklas ihop. Går något snett är det inte hela världen, se allt det positiva som din hund gör och lär dig av både framsteg och misslyckanden. Försök träna i en bubbla, se till din hund och de andra hundarna, stäng av mobilen och koppla bort omvärlden. Ikväll är det ni som är stjärnorna!

7 kommentarer:

  1. Låter bra ju!:D ska se om jag och Leo kan hänga med någon gång när vi är i Malmö^^ Verkar bra och kul. Det är ju trots allt inte ovanligt att jag och Leo är i Malmö tre dagar i vecka så varför inte ta en promenad med:)
    // Erica och Leo

    SvaraRadera
  2. Haha såhär mätta blir hundarna av att gå en Malmö HK runda, Hassel tackar nej till muta på slutet av promenaden (se bild).

    /Stina

    SvaraRadera
  3. Att läsa om sådant här gör mig väldigt glad! Har längtat efter en egen hund i många år, men efter att ha tittat på herr Millans program gjorde tanken mig lite rädd eftersom jag inte alls är auktoritär på det sättet och hundträning kändes ganska obehagligt. Efter att ha utbildat mig själv lite mer i inlärningstekniker och positiv förstärkning har det hela vänt helt och hundträning känns numera kul och positivt samt MYCKET mer praktiskt tillämpbart! Reella träningstekniker istället för vidskepelse om energier och dominans. Kommer definitivt att dyka upp tillsammans med min lilla tjej när hon har flyttat hit och fått bo in sig lite! :)

    SvaraRadera
  4. Vad toppen det låter! Önskar att jag kunde hitta något liknande i stockholm så att jag och min nya kompis fick träna.

    Pepp! /jennie och june

    SvaraRadera
  5. Jennie!
    Det är bara att starta nåt liknande i Stockholm, Fakebook är ju utmärkt för sånt här. Följ riktlinjerna, samla några vänner och bjud in alla ni känner med hund. Vips har ni en massa hundkamrater!

    SvaraRadera
  6. hur gör man för att gå med i Facebookgruppen?

    // Patrik och Ninjo

    SvaraRadera
  7. nevermind :P hittade..

    // Patrik

    SvaraRadera