onsdag 4 maj 2011

Tio dagar med Emily Larlham

Det tar på krafterna att turnera landet runt och efter tio dagar med Emily Larlham behövde vi verkligen vila. Vi har åkt från Malmö till Göteborg, tillbaks till Malmö och till Stockholm och hem igen, tränat, pratat om och umgåtts med hundar dagarna i ända. Vi har träffat en massa fantastiska människor och hundar, sett nya platser, skrattat och lärt av varandra. När jag försökte sammanfatta dagarna precis när jag kommit hem var det totalt stopp. Det var för omtumlande och för mycket intryck för att bara sätta sig ner och skriva. Först nu ett par dagar senare kan jag formulera mig och ska försöka få ordning på vad det egentligen är jag lärt mig. [Sen ska det dröja ytterligare några veckor innan jag ska hinna med att uppdatera bloggen, händelserikt liv=ingen blogg]

Det känns som en evighet sedan jag hämtade Emily på flygplatsen och även om det är mindre än två veckor sen det första seminariet hölls i Malmö får jag tänka efter för att minnas klart. När jag började prata med Emily kunde jag inte förstå varför hon använde så mycket hjälper. Hon lockar och visar och jag har haft så svårt att förstå hur hon kan få hundarna att förstå vad hon menar och göra det självständigt trots att de fått så mycket hjälp i inlärningen. Hon beskrev det som att hundarna lärde sig hennes sätt, att de förstod att hon först lockade med godis, sen utan och sen minskade till ett handtecken och la på en verbal signal. Hon förklarade att det med hennes hundar gick väldigt fort att lära in nya trick.
Det såg så fruktansvärt enkelt ut när hon gjorde det och det var det säkert också. Jag är fortfarande övertygad om att det är bäst om hundarna kan erbjuda beteenden frivilligt men jag tror att vissa saker är betydligt lättare att få fram med hjälp. Om en hund lär sig på det vis som Emily förklarade att hennes hundar lär sig nya tricks tror jag att lockning kan vara till stor hjälp för många tränare. Jag tror att hundarna, efter att ha lärt sig ett beteende ordentligt (med eller utan hjälper) kommer att kunna bjuda på det utan hjälp. Hennes sätt att lägga upp inlärningen av nya beteenden var smart, hon gjorde om muthanden till en subtil handsignal och satte in beteendet i en kedja som hon sen kunde lägga in i sina freestyleprogram. Jag tyckte det var skönt att inse att allt inte måste vara på verbal signal, om hunden fattar lika bra på handtecken och det duger till sammanhanget, varför inte använda det fullt ut. Det var oerhört underhållande och roligt att se henne på scen. Hon berättade om sina hundar och visade med deltagarnas hundar hur beteendena lärdes in. Även om jag visste mycket av det hon berättade sedan innan var det riktigt lärorikt och inspirerande att delta i seminarierna. De tre seminarierna skiljde sig väldigt mycket från varandra eftersom de deltagande hundarna var på helt olika nivåer och hade så vitt skilda bakgrunder. I Malmö var många av de deltagande hundarna omplaceringshundar och rätt många människor var nya med hund. I Göteborg var många av de deltagande ekipagen tävlande på hög nivå i agility, heelwork to music och freestyle. Många av människorna var instruktörer och vissa hade jobbat med hundar i mer än tjugo år. I Stockholm var det blandat, flera av deltagarna hade hundar från SOS och vissa hade tränat länge och tävlade i freestyle. Emily var bra på att lägga upp seminarierna utifrån deltagarna och jag är helnöjd med hur hon skötte det. Det var rätt nervöst i början att deltagarna hade så skilda bakgrunder men jag tycker det snarast blev en tillgång då alla kunde lära nåt av varandra. Emily har, precis som jag en bakgrund i omplaceringsvärlden och har jobbat mycket med omplaceringshundar. Det är fortfarande det som intresserar mig mest trots att jag lär mig mer och mer hela tiden om resten av hundvärlden. Det är roligt att vara ny med någonting, det är så spännande och kräver koncentration för att hänga med. Jag hade med YipYap på alla seminarierna och jag tycker det funkade bättre och bättre hela tiden. Jag var orolig att det skulle bli för mycket för lillen och att han skulle bli stressad av allt resande. Han var dödstrött om kvällarna och han hade säkert behövt betydligt mer sömn egentligen men han var ändå tapper. Han gick själv in och vilade i buren mellan träningspassen (blev mindre och mindre pipig när jag lämnade honom) och jobbade gärna och intensivt när det var träning. Det märks att han tycker det är kul att jobba och jag är så glad att han uppskattar både godis och lekbelöning. Någonting har jag nog gjort rätt i alla fall!
Utöver inlärning av nya beteenden pratade Emily om en massa andra ämnen, två dagar är svårt att summera i ett blogginlägg men hon tog upp allt från Premacks princip (mer om den senare!) till praktiska tips för hantering och varierande belöningsscheman. Det jag tar med mig från hennes seminarier är framförallt träningsglädjen, det är fantastiskt att se henne ha så roligt med hundarna!

Det här var mitt första större arrangemang i hundsammanhang och oerhört lärorikt givetvis. Det är svårt att arrangera seminarier, det är så mycket att tänka på men jag är mest nöjd.. Det finns givetvis alltid saker som går att göra bättre och till nästa gång har jag en lång lista med saker jag vill förbättra. För det kommer garanterat att bli en nästa gång! Jag har redan lite idéer och en spännande föreläsare på gång för 2012. Men innan dess hoppas jag hinna med lite mindre happenings, håll koll på bloggen för mer information!

Jag vill avslutningsvis tacka alla som hjälpt till med mat, lokal, reklam och hundpassning, utan er hade det här inte varit möjligt. Och tack till alla deltagare och till Emily förstås som gjorde det här till en oförglömlig tid!

2 kommentarer:

  1. Låter spännande det här med 2012...är givetvis på, även om jag inte vet vad det är!!!Jag var helnöjd med GBG och tyckte Juno skötte sig utmärkt trots att det var första gången och alla andra var såååå himla duktiga;) Tyckte jag lärde mig mycket och fick också bekräftelse på mina egna tankar och ideér. Nästa grej för mig blir Canisutb i augusti. Vi kanske ses i Malmö;)
    Hälsn Marja

    SvaraRadera
  2. blev en väldigt lyckad helg som skapade väldigt mycket inspiration!

    SvaraRadera