fredag 22 oktober 2010

Äntligen nåt bra på TV!

Jag sitter här och analyserar Cesar Millans träningsmetoder för mitt fördjupningsarbete till skolan. Projektet går ut på att se vilken analys han har av problemet, vad han gör, hur hunden reagerar och vilka andra sätt man kunnat lösa problemen på. Arbetet växer hela tiden och jag börjar inse att jag kommer få fortsätta med det även efter uppgiften är klar. Det är oerhört lärorikt men deppigt på samma gång att se hundarna förvandlas från livliga och många gånger glada hundar med problembeteenden till levande döda med problembeteenden. Jag har länge irriterat mig på att det bara är samma typ av hundträning som visas på TV. Det är dominans, straff, korrigeringar och ryck i kopplet och jag tycker det är så tråkigt att det är så många människor som ser på eländet. Och när det är det enda som visas så har de inte mycket att välja mellan. Även om väldigt många människor tränar med trevliga metoder så ser man än mer ofta folk som rycker i kopplet och leker Cesar Millan utan att egentligen ha en aning om vad de gör. Så även om de gjort som Cesar Millan sagt åt dem att inte göra hemma (att ett hundträningsprogram har varningstexter säger en hel del...) så hade det varit illa, nu är det mest tragiskt att se folk som gör saker de varken vill -eller kan göra mot sina hundar.

Därför är det så enormt glädjande att se någon på TV som faktiskt inte misshandlar hundarna. Vet inte vad det är för TV-show, men Grisha Stewart är duktig och verkar väldigt sympatisk!

Eftersom jag inte lärt mig hur man bäddar in film får ni nöja er med en direktlänk

2 kommentarer:

  1. Hej Rasmus,
    Håller med dig om att hennes inlärningsmetoder är betydligt bättre än mycket av det man ser på TV. Hör väl själv tyvärr till dem som imponerats av Ceasar Milans fantastiska resultat. Men jag har helt enkelt inte förstått bättre. Som tur var klarade jag inte av att praktisera metoderna på min hund vilket jag idag är glad för, ff a nu sedan jag gått på din kurs och fått en mycket mer omfattande insikt i hur en hund tänker och känner vid tex stress. Jag har prövat mycket med min hund för att få henne lite mer instresserad av mig och det jag har velat att hon ska göra. Dock inte fysisk bestraffning, men nog allt annat. Det har funkat halvbra. Efter dessa få tillfällen hos dig har jag fått en mycket mer allert och intresserad hund och det gör mig glad. Vill det bästa för min hund men ff a vill jag att hon ska må bra och få ett fint hundliv. Tack för att du har visat mig en bättre väg mot ett bättre samarbeta mellan mig och Saga.
    Ha en fin vecka.
    Matte Marie och Saga

    SvaraRadera
  2. Tack Marie, det här var roligt att läsa! Det ger inspiration att fortsätta lära och fortsätta lära ut. Jag tycker att det går väldigt bra för er med Saga så jobba på bara!

    SvaraRadera